söndag 17 april 2011

Fitnessfighten räddad?

Jag gick (eller rättare sagt haltade) till gymet idag också. Mest för att testa om mitt knähelvete pallade göra nå't. Det gjorde det! :-)

Fitnessfighten är räddad, för jag kan och ska köra konditionsträningen på cykel och crosstrainer istället. Så får vi se senare om mina promenader kan trappas upp till att bli korta joggingintervall i snigeltempo. Bra för förbränningen. För seriös konditionsträning blir det cykel och crosstrainer. (jäkla tjat).

Mitt knä höll nämligen för rörelser som cykeln och crosstrainern har, fix och fast, utan någon risk att få obalans och felbelastning som när jag joggar. Jag har trots allt 13 kg kvar av min övervikt och dessutom trasigt knä. Eller slitet. *muttrar*

En övning fick jag skippa idag, en benövning som faktiskt gjorde ont. I övrigt var det bara att köra på, men jag ska gå till en naprapat eftersom knäet är instabilt i sidled och det ökar risken för fler skador: Dessutom är benet svagare nu än det var förut, så något kompenserar jag för. Lite oroande är det...

Skit, skit, skit helt enkelt, men nu har jag två veckor innan Fitnessfighten drar igång och jag ska INTE springa på löpband och jag ska INTE ut och springa i spåret som planerat. Jag ska cykla och crosstraina... (mitt mantra nu) ... och sakta bygga upp lite flås så jag orkar träna varje dag i 30 dagar. *puh*

Jag har sagt det förut och säger det igen. Det här ska bli hemskt. Eller roligt. Hemskt roligt. *asg*

Och för er information, mitt knä mår bättre EFTER dagens träningspass än det gjorde före, så det var ett bra beslut att gå och träna idag. *L*

4 kommentarer:

  1. Bra! Så klok är jag övertygad om att du är att du gör sådant som är bra för dig, och som inte skadar dig i långa loppet (nu glömmer vi all överätning tidigare i livet, okej ;-)) och är rädd om ditt knä! Kram på dig :)

    SvaraRadera
  2. Tack för omtanken och förtroendet, Kloktoken. *ler stort*

    SvaraRadera
  3. Jobbigt med ett trasigt knä. Jag slet av ett korsband på basketplanen för 11 år sedan och det tog lång tid innan det knät var som vanligt igen. Men nu känner jag som tur var inte av det alls längre sedan många år. Hade dock hälsporre under 1,5 år som först förra hösten var OK igen. Det hämmade mig verkligen i min träning men tvingade in mig i gymmet istället för gruppträningssalen. Konditionen gick ner men muskelmassan upp under den perioden.

    SvaraRadera
  4. Mia, det är konditionen jag behöver jobba mest med och det är surt som f-n att jag inte kan jogga ens. Kroppen VILL nämligen springa nu, det är helt sanslöst knäppt. *asg*

    Nåja, det är bara att gilla läget och göra det jag kan. Det som blir svårt är att konditionsträna när jag inte har tillgång till gymet. Maj kommer att bli en utmaning på många sätt.

    Skönt att du är skadefri iaf! :-D

    SvaraRadera