söndag 24 april 2011

Det här med att träna med pulsen som guide

Jag följer Jarkkos blogg med tips inför fightstarten och så klart börjar jag ju fundera och planera.


Jag köpte schyssta skor för att vara förberedd, mitt högra knä klarar inte påfrestning av löpningen på bandet och jag tänkte att det kanske skulle bli bättre med bättre skor. Det blev det på sätt och vis, för jag fick också smärta i höften som försvann med nya skorna. Dock försvann inte smärtan i knät.

Jag ska ta mig till en naprapat/läkare som får göra en bedömning, det kan vara så att knät är slut, men jag är ju rätt tung och har tidigare haft ilägg för att rätta till en sjunkande hålfot så problemet kan vara enkelt löst. Faktum kvarstår ändå att löpning inte kommer vara ett alternativ som konditionsträning i Fitnessfighten för min del. Det är dock ett världsligt "problem", men det som grämer mig är de dagar jag vet att jag inte kommer att kunna gå till gymet. Att hitta utmanande konditionsträning. Kanske hittar jag en cykel? *L*

Då kommer jag till det jag funderat på, kring Jarkkos blogginlägg om konditionsträning igår.

Maxpuls för min del ligger då på 175 teoretiskt förenklat, så min konditionsträning ska ligga på 149 enligt alla konstens regler. Min puls ligger idag på 165-170 på de konditionspass som jag tycker "ger något". Lägre är liksom mer "myspass" även om de så klart också är jobbiga. (det där lät pretto, men jag menar förstås att de är mindre jävliga)

Jag har ingen erfarenhet av att träna med pulskoll, så jag ska inte säga att det är bra för mig eller inte, men jag funderar på om mina tidigare erfarenheter inom idrott/träning kan göra att jag har en annan pulskurva än den förenklade som vi utgår ifrån när vi räknar?

Jag är förvisso överviktig och ganska dåligt tränad idag, men har tränat hela livet tidigare och i konditionskrävande sporter på elitnivå. Fast det lade jag av med senast 1997. *haha* Efter det har jag inte gjort många knop i onödan, bara sporadiskt, fram till i mars förra året.

Bara en fundering och kanske dum fråga, men jag vill fatta hur det här ska gå till så att jag gör rätt.

Jag kanske ska ta ner pulsen något för att träningen ska ge mer?

Som det är idag så kör jag intervaller, då pendlar ju pulsen mellan 110-120 och 170-175, men när jag körde ett tiominuterspass för att testa att förbränna 100 kcal på 10 minuter så låg pulsen konstant runt 170 och jag trivdes. Märkligt nog. *haha* Nu pratar vi crosstrainer.

Hoppas att påshelgen är skön och att ni njuter av solen och ledigheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar