onsdag 20 april 2011

10 dagar kvar

Idag är det tydligen dags att börja förbereda sig mentalt även gällande maten i Fitnessfighten. Iaf om man ska följa PT Jarkko Kortelainen i hans råd på utmaningsbloggen. *L*

Det är en hyfsat strikt diet under hela utmaningen, för även om man inte behöver gå ner i vikt så går det ut även på att bli deffad. Därför ska vi nu ta reda på vår "grundförbränning" genom en enkel beräkning.

Din vikt * 24 = antal kcal som du behöver för att gå runt ett dygn.

Om du inte vill gå ner i vikt, ska du äta upp även det du kommer att göra av med när du tränar. Bygga muskler kräver en del energi.

Så, jag har 81,3 kilon att släpa runt på. I 24 h/dygn. *haha* = 1951 kcal enligt Jarkkos modell.

Jag ska dra ner lite till, men jag behöver en hel del för att orka träna också och det är träningen som ligger i fokus. Fettförbränningen kommer automatiskt, men jag kommer inte att äta så lite att jag inte orkar träna. Hårt.

Det viktiga för mig är alltså att jag mår bra och orkar träna, men jag kanske ska sätta ett viktmål också under den här tiden? För att inte tillåta mig att slarva med maten... *hmm*

75 kg? För tufft? 76. Som jag skulle ha försökt nå till 31 mars, men som gick åt skogen av någon anledning.

Mindre än 1500 kcal ska man inte äta, det håller jag nog med Jarkko om. Jag har haft 1500 kcal som riktvärde i någon månad nu, men träningsdagar har intaget legat runt 2000 kcal. Inte strikt dock, eftersom jag inte gått ner något i vikt under tiden. Så mina höftningar av kcal-räknandet har nog inte varit så lyckade. *asg*

Nåja... bättre blir det. Eller måste bli. Om jag vill anta utmaningen fullt ut.

Viktmål med Fitnessfighten, 76 kg.
Träningsmål med Fitnessfighten, ta mig igenom hela månaden och vara nöjd med min insats. *s*

5 kommentarer:

  1. Jag är imponerad över din målsättning! Och att du orkar räkna ut hur mycket du ska äta. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Njae, nu är det ju så att Jarkko kommer att göra min matsedel. Jag behöver inte göra så mycket mer än att följa den.

    Jag antar att jag kommer att behöva ha koll på mängden också, men jag behöver inte tänka så mycket. Bara göra.

    Jag är mest nyfiken på om jag orkar, det kommer att visa sig. OM jag orkar är jag värd en JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄTTESTOR belöning från mig själv! *bestämmer*

    SvaraRadera
  3. Kollade också på beräkningen igår. Jag ska äta runt 1800 kcal/dag. Tänkte nog försöka börja på 1650 kcal/dag eftersom viktminskningen är viktig för mig men jag vill för allt i världen inte tappa mina surt förvärvade muskler så jag kommer att omvärdera kalorivärdet ca var 5 dag utifrån mättnad och hur träningen gått. Snart är det dags. Jag är ruggigt peppad!

    SvaraRadera
  4. Låter bara jobbigt ju! Tar ett påskägg istället. Glad Påsk på dig!

    SvaraRadera
  5. Smart Mia, jag håller helt med om din strategi och prioritering. Jag vill verkligen inte väga över 80 kg, men jag mår rätt bra och känner mig stark och pigg nu. Kan den här fighten hjälpa mig att åtminstone komma under 80, är mycket vunnet. Vill dock inte heller förlora muskelmassa, även om jag inte har svårt att bygga tillbaka. *haha*

    Härligt att du också är peppad. Fast jag börjar bli lite... nervös? *s*

    Tantaluran, glad påsk på dig också. Jag ska strax iväg och träna, se'n ska jag också köpa påskägg!

    SvaraRadera