söndag 29 maj 2011

Fitnessfighten - dag 29 del 2

Jo, jag tänkte ju att jag skulle dokumentera uppgiften vi fått den här dagen. Uppgiften att sätta ihop vårt eget träningspass utifrån de sammanlagt 31 övningar vi fått av Jarkko i Fitnessfighten.

Träningspassen bygger på 9 övningar, förutom konditionsträningen, 3 för axlar/rygg, 3 core och 3 ben som utförs som trisets x 2.

Programmet vi skulle sätta ihop var de jag själv tror är viktigast för mig och mitt utseende. Hmm... jag satte först ihop ett program, men när jag sedan tittade på upplägget insåg jag att det programmet inte alls var det som skulle göra mest nytta där jag vet att jag behöver träna mer, utan det var övningar som jag tycker är roliga att göra. Stor skillnad.

Så, jag satte ihop ett program till. Delvis likadant som det första, men vissa övningar är en större utmaning och gör troligen större nytta även om all träning är bra.

Som jag ser det har jag då ett program (det roliga) som kan hjälpa till att motivera mig, som jag kan använda när det känns lite tungt eftersom det är övningar som jag gillar. Det andra programmet kan jag ta köra när jag känner flow, när jag känner mig stark och är på gång. Det känner jag ofta rätt snabbt och inledningen på passen är hyfsat lika.

Så här ser de ut (om övningarna nu säger något):

9 övningar med fokus på områden som behöver tränas -Veronicas val
10 min X-trainer

1. Flies
2. Knäböj med raka armar
3. Sit-ups med rak rygg/sittande planka

10 min rodd

4. Axelpress
5. En-bens höftlyft
6. Roll-outs med pilatesboll

10 min X-trainer

7. Dips
8. En-arms-enbenslyft
9. Ben- och armlyft (kan göras med saxning eller båda benen och armarna samtidigt)


9 favoriter-Veronicas val
10 min X-trainer

1. Breda armhävningar
2. Knäböj med raka armar
3. Sittande planka

10 min rodd

4. Simning med två hantlar
5. Side squat/breda knäböj
6. Sidoplanka med twist

10 min X-trainer

7. Triceps push-ups
8. En-arms-enbenslyft
9. Ben- och armlyft (kan göras med saxning eller båda benen och armarna samtidigt)

Kör hårt! :-)

2 kommentarer:

  1. Knäböj, situp, breda armhävningar, sittande planka begriper jag vad det är, och kan göra. Men att lyfta ben och armar med saxning eller både ben och armar SAMTIDIGT... det låter ju helt omöjligt. Fast du får gärna visa nästa gång vi ses, över lunchen. Kram

    PS. Jag är grymt imponerad av dig och även om du inte själv ser någon större förändring så är den mentala vinsten så himla stor. Kram, igen.

    SvaraRadera
  2. Vi får väl köra ett träningspass tillsammans, Singelmamman, så ska jag visa dig. Om vi gör det på lunchen tror jag att vi blir utkastade. *haha*

    Den mentala vinsten är enorm, det håller jag med om. Tack söt! <3

    SvaraRadera