söndag 1 maj 2011

Fitnessfighten - dag 1

Med tanke på bakfyllekänslan i både knopp och kropp gick det fantastiskt bra att träna idag.

Jag är lite osäker på vikterna, men det är dag 1, jag är trött i kroppen, lite FÖR trött i axlarna och kan ta i mer i benövningarna. Inser dock att det är vettigare att fokusera på att göra rörelserna rätt och i långsamt tempo, än att det ska vara tungt. Jag kan lägga på mer vikt om några dagar.

Maten funkar. Jag är mätt, men sugen. Jag antar att det beror på att jag svullade socker och slisk igår. Jag som inte hade ätit några dumheter på tre veckor (hos älskade galenmannen åt jag ju både kakor och godis sist vi sågs, för tre veckor sedan).

Nåja, frukost, två mellanmål och lunch avklarade. Middag och ett mellanmål återstår. Det ska gå finfint idag. Jag funderar dock på hur jag ska få måltiderna att bli lite mer piffiga? Hur upphetsande är det liksom med råris/bulgur, grönsaker utan dressing, knäckebröd utan smör och ett par skivor rökt kalkon? Iofs så ska jag äta protein till det och maten i sig smakar ju gott. Jag kan blanda grönsakerna med råriset så det inte blir så torrt, men jag behöver ha en maträtt. Inte bara öar av produkter på min tallrik.

Hur skulle du göra?

Det är 250+ människor med i Fitnessfighten. Alla följer mer eller mindre samma program, träningsprogrammet är lika från början iaf. Kosten antar jag är mer individualiserat, mycket beroende på hur mycket man tränar.

Jag läser på bloggar och i kommentarsfält om (framför allt) tjejer som tränar mer eller mindre varje dag och som lägger TILL den här timmen Fitnessfightträning till sitt ordinarie träningsschema. *tittar storögt* Jag fattar att man kan vara taggad och vill köra järnet och jag fattar att jag också hade kunnat göra det för 20 år sedan... men jag stannar här och låter mig njuta av att slita hund i en timme per dag och kanske lägga till ett pilatespass per vecka och lite promenader, för att släppa lös kroppen och må bra.

Här är förresten min nya "kompis":

Precor EFX® 576i Elliptical Fitness Crosstrainer™

När jag var klar med dagens träningsprogram var jag lite sugen på ett 10-minuterspass till med min nyfunna vän, men båda exemplaren var upptagna och de andra konditionsmaskinerna lockade inte alls (jag hade hållit på i 80 minuter, inkl uppvärmning och stretch). Så, jag tittade längtansfullt efter maskinerna, stretchade och gick hem. Fast när jag stretchat klart var en ledig och jag var nära... *asg*

"Don´t overdo it" var orden som flög igenom min lilla skalle. Det här ska räcka i 30 dagar. Lusten.



PS. Nu har det börjat, det Jarkko "varnade" för. Ett jäkla springande på toa. *haha* Kissnödig en gång i kvarten typ. DS.

4 kommentarer:

  1. Jag kör inte strikt enligt matschemat utan håller mig inom 1500-1600 kcal med inriktning på protein. Knäckebrödsmackorna ser jag inte funktionen med så de har jag helt enkelt struntat i :) Jag äter svarta bönor istället för ris/bulgur och bönorna har faktiskt lite mer protein i sig. När det gäller att få lite piff på maten är min nya kompis Santa Maria Chili & Garlic sauce Sriracha. Är nog fusk sätt ur Jarkkos ögon (innehåller socker) men jag vill att min mat ska smaka. Ca 120 kcal/100 gr enligt min matdagbok och jag använder kanske 10 gr/måltid. Annars använder jag en kryddblandning på kvarn (Jamie Oliver) med Szechuan peppar, chili och ingefärssalt som också ger smak. Har även blandat använt fransk senap och thai currypasta som smaksättare genom att koka fisk i det.

    SvaraRadera
  2. Bra tips, Mia. Tack! Får nog ta fram fantasin lite här helt enkelt.

    Jag gillar knäckebröd och är glad att jag får äta det som kolhydrat. :-)

    SvaraRadera
  3. Kul att hitta ännu fler fitnessfightare! Lägger till dig i min länklista! Hoppas du får en bra dag imorgon med god nyttig mat och skön träning :) Sov gott!

    SvaraRadera
  4. Hej Petra och välkommen till mig! Jag snokar reda på fler fitnessfightare så jag kan följa era framsteg och förhoppningsvis få hjälp och råd om/när det går tungt.

    Kör hårt! :-D

    SvaraRadera