onsdag 11 juni 2014

Jag ställde visst in träningen - idag också!

Jaha, som det kan bli!

Jag ställde in spinningen för att träna ute i det underbara vädret, men på väg hem blev jag inbjuden till ett seminarium om hälsa, livsstil och ledarskap. Spännande, eftersom föreläsaren var Helene Landin (www.kroppskraft.se) som är en suverän inspiratör med massor av kunskap om livet, kroppens koppling till knoppen och om att vara medelålders och i klimakteriet med allt vad det innebär.

Nu var det inte medelåldern och klimakteriet som låg i fokus, utan hur våra sinnen påverkar oss och vår omgivning, om hur vi måste ta ställning till hur vi vill och kan vara och hur vi, som ledare, kan skapa bästa förutsättningar för våra medarbetare utifrån de här faktorerna. Faktorer som vi kan påverkar i olika grad.

Ja, så jag fick lov att sitta med och lyssna och rycktes med eftersom det var så mycket som jag kände igen. I min egen utveckling, mitt eget liv, fram till nu. Vad mycket jag har lärt mig under de här två åren när livet har varit skit och hälsan har varit i botten. Det insåg jag idag!

Och så insåg jag att det väl är en jäkla TUR att jag träffade min husläkare, som lyssnade på mig och som trodde på att jag faktiskt mådde skit och inte bara erbjöd mig antidepressiva. Och som vågade peta på mig för att få mig att reagera, tänka och agera.

Och nu har jag förmånen att få träffa och lära känna Helene, som också är rak i sin kommunikation, som vågar utmana och som både serverar en massa sanningar samtidigt som hon sätter igång tankeprocesser.

OCH är mitt i livet och kan MASSOR om kemin i kroppen, om sund livsstil och sunt förnuft. Me like.

Nu har jag hittills bara haft förmånen att bli masserad av Helene. Det är något jag INTE gillar! Inte för att det är hon, utan för att. Det är skitläskigt när folk tar i mig generellt. Det bara är så. (Och lite extra när jag inte tycker om kroppen pga att jag inte har skött om den som jag ska.) Men när hon masserar, hinner vi prata en del också. Eller, njae, jag pratar inte så mycket, jag grymtar mest mellan knådningarna, men vi har ändå en dialog. Mest är jag glad att få del av hennes klokskaper.

Livsstilscoaching. Hört talas om det? Hjälp att skapa balans och få igång processer som ska stärka dig och din förmåga att lyssna på dig, din kropp och skapa harmoni baserat på dina behov och förutsättningar. Det tycker jag låter spännande, men det kräver att man har förtroende för den som ska guida en.
Jag har funderat på att gå till Helene för att få hjälp. Jag ÄR ju redan på väg, men det känns spännande att få hjälp på traven. Mest för att jag flera ggr har lyckats ta mig en bit på vägen, men att de val jag gör sällan (eller aldrig) blir varaktig. Den skillnaden skulle jag vilja hitta.

Så, idag blev det ingen träning, men en skopa reflektion och insikt. Det är också värdefullt.

(Se'n gjorde jag något dumt (åt choklad) och nu ligger jag i soffan och kvider. Snacka om kontraproduktivt.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar