söndag 4 maj 2014

Att sätta upp träningsmål

Gör du det?
Viktmål är ju självklart på nå't sätt. Jag antar att det för det stora flertalet är mål att gå ner i vikt.
Men, träningsmål?
Jag ruttnar ju efter ett tag om jag inte har ett konkret mål att jobba mot. Just nu är det ju rätt enkelt, men när jag nått min målvikt och förhoppningsvis börjat komma i form ordentligt, då finns det alltså en gräns när jag inte vet varför jag gör saker längre.

Okej, hålla vikten är en sak, men det behöver jag ju inte pressa mig till gränsen i gymet för att göra. Det krävs ju rätt liten ansträngning bara sett till vikten.

Ja, jag veeeet, det är lite knasigt, men jag måste fundera på det här nu.
2011 var jag i grym form. 3 kg från målvikt. Georgy, min PT, förstod bad som triggade mig och hur han skulle lägga upp träningen för att jag skulle tävla med mig själv och ha kul samtidigt som jag byggde upp en finfin fysik. Allroundtränad. Kul!

Så körde jag Fitnessfighten i maj månad och jag var på g! Fick efter det ett nytt program av Georgy, som tog 2 TIMMAR! för mig att genomföra i gymet. Iofs inkl konditionsträning och stretch, men 2 TIMMAR! För vad liksom?!?

Och istället för att gå tillbaka till min PT och säga att det inte funkade, så struntade jag bara i det. Och tränade inget mer. Förrän nu. 3 år senare. 30 kg tyngre. Noll kondition. Noll styrka.

Det är ju motivation, målet att gå ner 30 kg. Må bra. Men så kan jag ju inte hålla på?!?

Jag har idrottat större delen av mitt liv. Hela det livet har ju drivits av motivationen att vinna. Att bli bättre. Kanske måste jag sätta mål för mig själv? Just nu t.ex. vill jag kunna köra cykelrundan jag körde idag, utan att stanna och vila eller gå i backar. Men se'n då?

Georgy (PT:n) tyckte att jag skulle satsa på triathlon. Då, 2011. Han trodde att det skulle passa mig. Då, 2011, konstaterade jag bara att han var dum i huvudet och tränade glatt vidare. Lite smickrande förvisso, men fullkomligt otänkbart.

Nu, 2014, tror jag faktiskt att han hade (har) rätt. Det är ett mål jag ska sätta upp. Triathlon, motionsdistansen, 400 m simning, 20 km cykel,  5 km löpning, 2015.
Jag ska kolla upp ett lämpligt tillfälle mot slutet av sommaren 2015.

Då är jag förhoppningsvis i mål med vikten och jag har ca 15 mån på mig att träna upp kroppen för ett prov-triathlon. Nu är det ute. ;D

Förresten, jag tänkte köra Lidingöloppet MTB också, men det är i maj. 2015 alltså! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar