onsdag 23 april 2014

Helvetesmaskinen

Jag provade en, för mig, ny maskin för konditionsträning när vi var på semester. Den kallas tydligen för Cardio Wave (hos Technogym, som var märket på den jag provade). Tänk dig en crosstrainer, fast istället för framåt, runt runt, så är rörelsen i sidled, snett utåt, ungefär som när man skejtar (skridskor eller skidor, välj själv).

Åh, herre jävlar vad den tar! Och vilket bra komplement till crosstrainern för min del. Beroende på hur man attackerade den, tog det mer på bak- eller framsidan, men den tog ju också sidan, som crosstrainern inte kommer åt. Jag hade ett rent helvete med wavemaskinen i upprätt position, för det tog hårt på framsidan, medan en skejtposition, med händerna på höfterna och framåtlutad med lättböjda  knän var enklare. Jag börjar bli hyfsat stark på baksidan av låren igen.

Hyfsad obalans, som måste fixas, men det är bra att upptäcka så det går att göra något åt innan det blir för stora skillnader.



En nackdel, tror jag, är att maskinen tar hårt på höftböjarna. Nu ska jag inte säga att det är ett peoblem, för jag kan inte utesluta att det helt enkelt handlar om att jag är för klen. Haha.

Hur som helst, kul att prova något nytt och jag ställde mig faktiakt på den frivilligt, en gång till. Igår. Innan pilatesklassen. Som också blev något nytt, för jag hade aldrig kört med pilatesring. Det var tekniskt ganska svårt, så det blev lite mer fokus på teknik än på styrka, men en rejäl genomkörare och lite övning på kroatiska. :D

1 kommentar: